Hulp bij energie besparen
Tekstsoort
- Merkboek
- Webteksten
- Blogteksten
- Handleidingen
Ons werk
- Adviseren
- Schrijven
- Herschrijven
Impact op de samenleving
De energieprijzen zijn hoog. Dat maakt het voor veel mensen moeilijk om de energierekening te betalen. Daarom is er de Energiehulp: gratis hulp bij energie besparen. Dit mooie initiatief loopt in 7 Zuid-Hollandse gemeenten (and counting), en maakt positieve impact op de samenleving. Lonneke Ziemerink van Buro Haai vroeg ons om te helpen met de communicatie en instructies rondom het project. Een opdracht naar ons hart. ❤️
“Fay en Sandra waren echt een lichtpunt in een heel drukke periode. Als je met jullie samenwerkt dan weet je gewoon dat het goedkomt.”
Lonneke ZiemerinkEigenaar van Buro Haai en mede-initiatiefnemer van de Energiehulp
Wat was de vraag?
Voor 7 gemeenten
Toen wij aanhaakten bij de Energiehulp, speelde het project in Dordrecht en Papendrecht. Het was daar een enorm succes en meerdere gemeenten wilden het uitrollen. Daarvoor waren twee dingen nodig. Ten eerste heldere webteksten voor de doelgroep, ten tweede een merkboek en handleidingen voor de organisaties die ermee gingen werken. Er lag al heel veel, en wij mochten ermee verder.
Hoe pakten we dat aan?
Inleven en pick-your-brain
De Energiehulp is ontwikkeld vanuit CASI: Communicatie Activatie Strategie Instrument. CASI past wetenschappelijke inzichten over gedrag toe in communicatie. Daardoor waren de externe communicatiemiddelen al goed afgestemd op de doelgroep. Het was aan ons om alle bestaande web- en blogteksten nog eens na te gaan, aan te scherpen en uniform te maken – allemaal op taalniveau B1. Daarvoor verdiepten we ons in het concept en de leefwereld van Energiehulp-gebruikers.
Voor het merkboek adviseerden we vanuit onze ervaring als communicatieadviseurs: hoe ziet het merk de Energiehulp er on- en offline uit? En hoe bereik je als gemeente de inwoners die geholpen zijn met de Energiehulp? De handleidingen maakten we op basis van een pick-your-brain-sessie met Lonneke en mede-initiatiefnemer Ifor Schrauwen.
Resultaat
Compleet en duidelijk
Het resultaat: een duidelijk, uniform en compleet in- en extern communicatiepakket voor alle gebruikers van de Energiehulp. Klaar om nog meer mensen te helpen.⚡️
“Jullie weten je goed in te leven in de doelgroep, waardoor de teksten naadloos aansluiten op hun belevingswereld.”
Lonneke ZiemerinkEigenaar van Buro Haai en mede-initiatiefnemer van de Energiehulp